martes, 7 de abril de 2015

«O veo tápanos a cabeza, non a mente»

Reivindican  a súa condición de mulleres e de musulmás. Dúas realidades que teñen que conxugar cunha contorna marcada polos estereotipos. Ademais, a comunidade islámica segue marcando as pautas. Elas queren elixir o seu propio camiño. 
Mila Méndez 06 de abril de 2015. La Voz de Galicia

«Vinche conducindo e levabas veo». Isto é o que lle dixo hai pouco unha muller en Pontevedra a Fátima Mlibda. Cando conta estas anécdotas non pode evitar sorrir. A Souad Nahil un cliente empezoulle a falar con xestos aínda despois de que ela se dirixise a el nun perfecto castelán. Galicia é a terceira comunidade de España con menos residentes musulmáns e, xa que logo, con menos musulmás. Aínda non nos familiarizamos con elas e iso que algunhas levan aquí anos. 
Tanto os pais de Fátima como os de Souad chegaron de Marrocos a finais dos 80 atraídos polo traballo no mar ou os transportes. Elas sumáronse despois coas súas nais. Son a segunda xeración. A que intenta integrarse sorteando os estereotipos da sociedade receptora e, ao mesmo tempo, as fortes tradicións que imperan na súa contorna. 
«Queremos que nos coñezan», conta Souad. O rol da muller musulmá en Galicia, e no resto de España, caracterizouse pola súa escasa visibilidade. Hai poucas estatísticas sobre a súa actividade e influencia. Adoitan illarse máis nas súas comunidades ou nas súas familias. Un papel que, parece, queren cambiar. «Levo aquí desde nena e se como son os galegos, con todo a maioría non ten nin idea de como son eu. Estes días estou a asistir a un curso que imparte a Cámara de Comercio de Pontevedra. Un dos meus compañeiros confesoume que nunca pensou que fose tan intelixente o día que me coñeceu», di unha aínda sorprendida Souad. Ela ten xa a nacionalidade española e como outras tantas mozas españolas acaba de quedar no paro. Comparte piso coa súa irmá en Vigo, para aforrar gastos, e séguese formando. 
«Fixen un curso de técnico de raios, traballei no departamento de control de calidade dunha empresa ata hai pouco e houbo unha época na que incluso compaxinei dous empregos». Con 29 anos, non se casou. «Os meus pais insinúanme ás veces que o vaia pensando, pero aínda teño outros obxectivos». Un deles é a asociación Mozas Musulmás en Galicia. Acábana de fundar e suman xa unhas trinta socias.  Fátima é a presidenta. «Non queremos dar pena nin que crean que por levar este veo somos sumisas, que estamos oprimidas. Cóbreme a cabeza, non a mente», subliña. 
Estes días non pairan. Deron unha charla na Cruz Vermella e na praza da Peregrina colocaron mesas informativas. A maioría están ou estudaron unha carreira ou un ciclo formativo. Son novos, teñen entre 19 e 30 anos. A dúbida é ¿cando casen poderán seguir facendo o mesmo? Souad insiste aquí na súa autonomía. «Temos máis independencia da que pensades. Non nos manda ningunha mesquita nin ningún home, isto facémolo nós». 
Non se atreve , con todo, a definirse como feminista. «Reivindico o papel das mulleres, grazas a elas prosperan as sociedades». Fátima incide no mesmo: «Non estamos encerradas nas nosas casas, a proba é que nos esforzamos por ter un futuro mellor». É neste momento cando fai unha paréntese. «Hai moita confusión con termos por exemplo a yihad. Moi poucos saben que o seu significado en árabe é esforzo. Esforzarme é o que fago eu por estudar, por buscar traballo e por axudar aos meus pais, non o que fan un grupo de tolos». 
Non son alleas ás noticias que estes días se repiten. Cada semana coñecemos un caso novo de mozos, entre eles tamén mulleres, que son recrutados polo Estado Islámico en España. Hai casos en Ceuta e Melilla, pero tamén en Barcelona, Ávila, Cidade Real ou Badalona, onde foron detidos dous irmáns e tamén os seus pais. «Amólame que teñamos que pagar polo que fan catro personaxes», remarca Fátima. «Eu, nos meus 21 anos, non vou coller e deixalo todo. As mozas que están a recrutar son a maioría moi novas e influenciables. Fanlles un lavado de cerebro. Desde logo danme moita pena, non saben o que lles espera. ¿Como me vou ir eu a un país que está en guerra como Siria?». Os atentados contra a revista francesa Charlie Hebdo ou contra o Museo do Bardo, en Tunisia, fixeron rebrotar a islamofobia. «O problema é que non entenden o Islam, interprétano como queren. A nós tamén nos afecta. As mulleres tamén sofren a violencia», di Salma, unha estudante musulmá de 20 anos. 
Outra universitaria, Nassima, engade: «Sempre me sentín moi famosa. Cando paso a xente detense e mírame. Supoño que por curiosidade. Tras o ataque de París houbo uns días nos que as miradas eran diferentes, como atacantes. O venres desa semana, despois de clase, fixen a maleta e funme a coller o autobús para irme a casa. Paseino moi mal. Púxenme nerviosa e case me confundo de parada. Logo, dentro, a radio estaba tan alta? Desde entón non uso maleta nin mochila, prefiro levar moitas bolsas. Todo isto é unha dor dobre. Por unha banda ves que o Estado Islámico mata a xente inocente, incluídos musulmáns e, por outro, venche como unha terrorista». Tras media vida en Galicia, non se expoñen regresar ao país no que naceron os seus pais. «Sempre me sentín integrada, os meus amigos son españois e á parte dalgunha que outra anécdota nunca vivín ningún tipo de rexeitamento. Talvez son afortunada por vivir en Vigo e non nun pobo ou nunha cidade máis grande», opina Souad. Fátima, que terminou o ciclo de Comercio e Mercadotecnia, asente. «Nunca vou esquecer que son marroquí, pero non teño pensado volver. Tería que empezar de cero. A miña vida está aquí». 
Nassima sabe que nunca pasa desapercibida. No medio dos corredores repletos de estudantes apurados polos exames destaca o seu rostro risueño e sereno. Iso e o veo dun intenso verde que cobre a súa cabeza. «Son unha das primeiras alumnas en Filoloxía que o leva», presume. Non se separa do seu cartafol da USC mentres nos conta como en clase todos os profesores a coñecen, «sempre din: ti, a que está á beira de Nassima». Estuda Lingua  e Literatura Modernas. Pronuncia cada palabra dunha forma tan natural que custa descubrir na súa entonación os sinais do seu árabe natal. Como a maioría de musulmás en Galicia é de Marrocos. Máis ou menos. Chegou aquí con apenas dez anos e cando lle preguntas a que lugar séntese máis vinculada a súa resposta non pode ser máis galaica. «Depende do día», solta. 
Ela é a primeira da súa casa que chega á Universidade. «Para a miña nai é un soño. Si pregúntasme a quen admiro máis che digo que a ela. Deixouno todo, a súa familia, a súa vida, para darnos un futuro mellor. En Safí chegábanos co soldo do meu pai. Aquí non, é limpadora», apostila. En Santiago a primavera non impide que as nubes fagan acto de presenza. As nubes e a choiva. «Co veo, mira, mato dous paxaros dun tiro. Móllome moito menos», chancea mentres intenta quitarlle importancia á pregunta que protagoniza a conversación, ¿Por que o veo? Xunto a Nassima espéranos Salma. Está en segundo de Administración e Dirección de Empresas. Ela non o leva. O seu pelo ondulado móvese libremente e cun punto de rebeldía que se compasa coa súa personalidade. Firme e madura aos seus escasos vinte anos. «O ano pasado empecei a buscar traballo e o veo era un obstáculo así que decidín quitarmo. En casa respectáronme, dixeron que era a miña decisión». 
Salma é de Casabranca, aínda que vive en Ordes desde nena. «Ir a Marrocos ás veces é incómodo. A xente machúcache máis, sobre todo nos barrios máis periféricos. Aquí séntome máis eu. Podo dicir que non me quero casar e non pasa nada. Alí diríanme que vou polo mal camiño». ¿É o Islam machista? Ao formular a pregunta as dúas contestan: «Non». «Hai que distinguir a relixión da cultura. Os países árabes sempre foron moi machistas, pero iso non é polo Islam. A educación é fundamental para o progreso. Alí una das miñas tías está divorciada e non pasa nada», di Nassima. «Gustaríame ver avanzar as cousas. Claro  que é machista que castiguen a unha muller por pór os cornos», responde Salma. queda un momento pensando e engade: «O Corán tamén ten que actualizarse. Na época de Mahoma non había universidades. Agora si. No meu país tamén hai cada vez máis mulleres nas aulas». Volvendo ao yihab,  Nassima remarca: «Púxenmo aos 19, xusto antes de empezar na universidade. Oxalá toda Galicia fose como a miña facultade, aquí non me sento tan observada». Sobre a súa imposición en adolescentes, matiza: «Creo nunca se debería pór antes dos 15 ou 16 anos, que é cando empezas a ter o teu propio criterio para decidir o que queres. Verllo o a nenas máis pequenas paréceme precipitado. Cando mo puxen a miña nai non parou de chorar, non quería que me discriminasen». Os pais de Fátima vivírono de forma parecida: «Non llo esperaban. Para min foi unha forma de reafirmarme. Ninguén ten que liberarme de algo que eu elixín. ¡E que conste que me gusta moito arranxarme!», exclama. Quen ten decidido non recuperalo é Salma. «Con el era a moza de veo que non saía. Son marroquí, pero agora ando con xente de aquí. A miña nai, que non o levaba en Casabranca, púxollo en Galicia para evitar que a xulgasen». Á beira de Marrocos, en Tunisia, acábase de celebrar o Foro Social Mundial no que estivo a xornalista e experta no mundo árabe Montserrat Boix. «Tunisia acaba de aprobar a paridade na súa Constitución. A maioría das mozas tunisianas coas que me crucei non levaban veo. Non podemos esquecer que en moitos países árabes as mulleres loitan polo dereito a non vestilo. Pensar que se é máis musulmá por usalo tamén é un estereotipo. Á fin e ao cabo a súa misión é a de ocultar». Boix, coordinadora tamén de Mulleres en Rede, engade: «A comunidade musulmá en España é unha das máis conservadoras. O importante é que o que fagan sexa con autonomía». Yashmina Shawki, xornalista galega filla de pai kurdo, apunta: «Coñezo a mulleres integradas e sen veo. Si pono tan novos creo que non se trata dunha elección propia». 

A hora de descanso vaise terminando. «A verdade é que non quero casarme, sería coma se cortásenme as ás», escápaselle a Salma. Ten as ilusións  dunha moza de 20 anos. Quere facer un máster en Relacións Internacionais. Nassima obsérvaa mentres fala. O seu soño é seguir aprendendo idiomas. 

Ningún comentario:

Publicar un comentario